(c) Seepje

Haagse Vernieuwer Seepje in Forbes lijst “30 under 30” [in Dutch]

Community Entrepreneurship Global challenges

Eerder deze week lazen we dat Seepje oprichter Jasper Gabriëlse genoemd is in de lijst van 50 jonge ondernemende talenten van nu in het Financieel Dagblad. En daar kwam gisteren bij dat Forbes de ontwikkelaars van duurzaam wasmiddel Seepje heeft opgenomen in de beroemde ’30 under 30′ lijst. Gefeliciteerd, mannen!

Jaarlijks beoordeelt Forbes duizenden genomineerden om tot een eervolle ’30 under 30′ lijst te komen die ‘600 of the brightest young entrepreneurs, innovators and game changers’ presenteert, te komen. De 30 meest vooruitstrevende en veelbelovende talenten tot 30 jaar oud worden opgesomd in de ‘Forbes 30-under-30 Europe 2018’. Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse, beiden 26 jaar oud, schitteren in de categorie ‘Social Entrepreneurs’. Na een studentenstart verkopen ze met hun bedrijf Seepje inmiddels honderden was- en reinigingsproducten per dag.

Een schonere wereld

Sinds 2014 maken Melvin en Jasper van Seepje was- en reinigingsproducten op basis van schillen van de sapindus mukorossi vrucht. Ze zagen als 21-jarige studenten dat er een natuurlijke vorm van zeep ontstaat wanneer deze ‘superschillen’ met water in aanraking komen. Ze begonnen met 4.600 euro studiefinanciering. Onder een schonere wereld verstaan zij, naast effectieve producten, een positieve impact op mensen en het milieu.

“Iedereen moet beter worden van onze producten en we geloven dat dit kan,” aldus Jasper. Seepje streeft naar natuurbehoud en betere werkomstandigheden in het Himalaya-gebied, waar de schillen in overvloed aan bomen groeien. De kanjers van de sociale werkplaats pakken met plezier de producten in. Inmiddels worden de producten verkocht door zo’n 1.200 winkels in Nederland en België.

De lijst van Forbes

In de categorie ‘sociaal ondernemen’ vind je nog twee Nederlandse initiatieven: Sympower (oprichter Simon Bushell) en Sustainer Homes (oprichters Jacintha Baas, Wolf Bierens, Sol van Kempen, Gert van Vught). Valerie Hirschhauser en David Kellerman van Frank about Tea, zijn terug te vinden in de categorie ‘Retail en Ecommerce’. Ook is Max Verstappen terug te vinden in de categorie ‘Entertainment’ en vind je Negin Mirsalehi in de categorie ‘Art & Culture’. Bekijk de hele lijst van Forbes.