Guest blog by Arthur van de Graaf:

EERSTE HULP BIJ CROWDFUNDING II

In deze serie columns zal Arthur van de Graaf, partner van ImpactCity The Hague, antwoord geven op de meest gestelde vragen over crowdfunding.

Wat haal je op met crowdfunden?

Wanneer er wordt gevraagd wat je ophaalt met crowdfunding, is het eerste antwoord dat bij je opkomt waarschijnlijk: met crowdfunding haal je geld op. Dat klopt natuurlijk, maar het mooie aan crowdfunding is dat je meer ophaalt dan funding alleen.

Crowdfunding is een bijzondere manier van financieren. Je hebt niet één investeerder achter je staan, maar een grote groep gecommitteerde mensen. Al deze mensen hebben een bepaald belang om jou te zien slagen. Dit zorgt niet alleen voor een geheel nieuwe dynamiek tussen jou en je investeerders, maar ook tussen jou en je initiatief. Dus wat haal je nu eigen precies op wanneer je gaat crowdfunden?

Betrokkenheid

Ten eerste creëer je met crowdfunding een bepaalde mate van betrokkenheid. De crowd is een samenstelling van verschillende groepen mensen. Deze groepen hebben elk een motief waarom ze jou supporten. Door deze motieven te begrijpen en aan jouw initiatief te verbinden, creëer je betrokkenheid. Hierdoor worden jouw supporters ambassadeurs van je initiatief en zullen ze helpen met de promotie. Ze willen je immers zien slagen. Op deze manier vergroot je de kans op succes niet alleen op de korte termijn. Ook op de lange termijn is er een groep mensen die je initiatief een warm hart toedragen.

Feedback en validatie

Naast een bijdrage aan de promotie kan een betrokken groep mensen ook feedback en input geven. Dankzij crowdfunding creëer je in de eerste fase van je onderneming al een klantenpanel. Deze zal je ideeën toetsen en valideren. Zo kan je door middel van de crowd in een vroege fase er al achter komen of er voldoende animo is voor je initiatief, of dat je tijd en geld verdoet aan iets waar mensen niet op zit te wachten. Tegelijkertijd kan een positieve validatie ontzettend motiverend werken en je nieuwe energie geven.

Verwachtingen

Als laatste zorgt een crowdfunding-campagne voor verwachtingen. De crowd verwacht van jou dat je beloftes gaat waarmaken en dat je blijft communiceren over de voortgang. Daarbij zal je ervaren dat je jouw supporters niet graag teleur wilt stellen. Zij geloven immers in je. Dit zorgt voor scherpte tijdens de ontwikkeling van je initiatief. Doe je het niet voor jezelf, dan doe je het wel voor je crowd.

Gedrevenheid, doorzettingsvermogen en plezier!

Al met al levert crowdfunding veel meer op dan geld alleen. De crowd zorgt voor optimale betrokkenheid, de validatie van je initiatief, feedback en de nodige kritiek. Ik zie vaak bij initiatiefnemers dat hun commitment om de crowd niet teleur te stellen enorm is. Dit zorgt voor een enorme gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Maar vergeet vooral niet de fun in crowdfunding! Samen met je crowd creëer je iets bijzonders, en dat is vooral heel erg leuk!

Meer weten?

Wil jij weten wat je allemaal kan doen voor een optimale start van jouw crowdfunding-campagne, kom dan langs tijdens onze Coffee and Crowdfunding ochtend. Deze wordt elke dinsdag tussen 9.00 en 10.00 georganiseerd in Apollo 14 aan de Saturnusstraat. Daar vind je ook ImpactCity The Hague, waar startende ondernemingen die werken aan innovaties voor een betere wereld worden ondersteund.

Stuur een e-mail naar arthur@startleanfunding.com als je meer wilt weten.

A cup of coffee will get you started!