Klaar voor ImpactFest:

Ontmoet de impact-innovators van Den Haag

In de aanloop naar ImpactFest, Europa’s grootste impact-meetup op 5 november, kijken we naar het impact-ecosysteem in ImpactCity – Den Haag en de huidige impact-ontwikkelingen, trends en innovaties. ImpactCity faciliteert ondernemers, van startups tot gevestigde bedrijven, NGO’s en impact-investeerders die ‘goed doen’ combineren met zakendoen met een speciale infrastructuur. Door middel van huisvesting, financieringsmogelijkheden en een ongelooflijk ondersteunend partnernetwerk, krijgen innovaties voor een betere wereld de best mogelijke voedingsbodem om te floreren.


Den Haag staat wereldwijd bekend als stad van vrede, gerechtigheid en mensenrechten. Het is daarom geen verrassing dat het startup ecosysteem van de stad rond deze uitdagingen is geëvolueerd. De inzet van de stad voor impact trekt ook innovators aan die oplossingen ontwikkelen voor een breed scala van sociale- en milieukwesties.

“Den Haag, de internationale stad van vrede en rechtvaardigheid, is een uniek ecosysteem dat een brede mix van sociale ondernemers, investeerders en ngo’s vertegenwoordigt die zich bezighouden met wereldwijde-, sociale kwesties en humanitaire actie.”, merkt Mike Freni op, die leiding geeft aan een connectiviteits-startup dat zich richt op buiten stedelijke gebieden, genaamd Kumbaya. “Dit maakt het de ideale omgeving om zaken te doen, [samen met] de grote talentenpool van lokale IT-, content- en engineering ontwikkelaars.”

Tijdens ImpactFest volgende week dindag 5 november, presenteren innovatieve ondernemers en organisaties oplossingen die zijn ontworpen om landbouw, energie, milieu, voedselverspilling, gezondheid en meer, positief te beïnvloeden. Hier is een blik op zeven startups uit Den Haag die de toekomst van systemen en technologie voorgoed vormgeven.

Cricket One (Duurzaam voedsel)

Cricket One werkt op een duurzame manier aan de groeiende behoefte van de wereldbevolking aan eiwitten. Het bedrijf maakt eiwitpoeder van krekels, die snel en goedkoop kunnen groeien en minimale middelen nodig hebben in vergelijking met andere dierlijke producten. Het heeft ook een levensonderhoud perspectief.

“Cricket One is gebaseerd op een inclusief bedrijfsmodel, ontwikkeld met lokale boeren,” legt Bicky Nguyen van Cricket One uit.

Natuurlijk zijn krekels niet gemakkelijk te verkopen in markten die niet gewend zijn aan het consumeren van insecten. Nguyen zegt dat het team van entomologen, voedingsdeskundigen en voedingswetenschappers zich hebben toegewijd op het verfijnen van smaak en het ontwikkelen van producten die meer smakelijke vormen aannemen, zoals meel, pasta’s en spreads.

Cricket One is inmiddels al op de markt in 12 landen in Azië, Europa en Noord-Amerika actief als ingrediënten leverancier. De focus ligt nu op het opschalen van de productie in de huidige fabriek en het lanceren van nieuwe producten.

HaagseZwam (Voedselverspilling)
HaagseZwam probeert duurzaam voedsel een boost te geven door afval te hergebruiken voor nieuwe voedselbronnen. Het bedrijf hergebruikt koffiedik om oesterzwammen te produceren en verkopen. De champignons zijn te koop in winkels in heel Den Haag maar de ambities ligt veel verder. Oprichtster Annelies Goedbloed wil uitbreiden naar de rest van Nederland én uiteindelijk er voor zorgen dat de Nederlandse vegan bitterballen van HaagseZwam in elk restaurant in Den Haag worden verkocht.

Het model wat binnen HaagseZwam gebruikt wordt, wilt ze ook elders in het voedselsysteem toepassen. “Met de overvloed aan verspilling kunnen we voedsel en banen creëren.”, zegt Goedbloed. “Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van het oplossen van problemen, zoals verspilling en werkloosheid, en het creëren van iets dat we nodig hebben: voedsel en banen.”

Kumbaya (Connectiviteit)
Kumbaya gelooft dat toegang tot kennis een fundamenteel mensenrecht is. Tegenwoordig is deze toegankelijk echter sterk afhankelijk van een betrouwbare elektriciteits- en internetverbinding. Kumbaya  heeft een hub ontwikkeld waarbij zonne-energie de basisvoeding kan leveren aan de meer dan een miljard mensen wereldwijd. De Kumba Hub kan tv, radio, breedband internet, wifi en aangesloten apparaten, zoals weer- en bodemsensoren voor kleine boeren, van stroom voorzien.

Mike Freni, die Kumbaya oprichtte, ziet toepassingen voor Kumbaya’s apparaat- en informatieservices in alles, van landbouw tot onderwijs tot gezondheidszorg in de gemeenschap. De agrarische dataverzameling van de Kumba Hub is bijvoorbeeld bedoeld om boeren te informeren over hun land behoefte om hun opbrengsten en inkomen te verbeteren.

Het landbouw voorbeeld illustreert Kumbaya’s bijzondere focus op het ondersteunen van de ontwikkeling van achtergestelde plattelandsgemeenschappen. “Tenzij we investeren in plattelandsgebieden en sterke plattelandseconomieën ontwikkelen met aantrekkelijke vooruitzichten voor jongeren, zullen ze worden gedwongen te migreren”, zegt Freni.

Naïf (Gezondheid)
De huidverzorgingsproducten van Naïf zijn ontwikkeld door Jochem Hes en Sjoerd Trompetter nadat ze ouders werden. Ze waren verrast en teleurgesteld door alle chemicaliën in de reguliere producten.

“Consumenten worden misleid door valse claims en ingrediënten die slecht zijn voor mens en/of natuur”, zegt Hes.

De oprichters van Naïf creëerden een assortiment aan producten voor baby’s, kinderen en volwassenen zonder schadelijke ingrediënten. Zoals hun naam al aangeeft, willen ze dat klanten op een goede manier ‘naïef’ kunnen winkelen, “Zonder bedacht te hoeven zijn of bang te zijn om te worden misleid.”, legt Hes uit. De huidverzorgingslijn van het bedrijf, die alles omvat van shampoo tot zonnebrandcrème, wordt in heel Nederland en België verkocht. 

Odd.Bot (Agricultuur)
Odd.Bot probeert de ecologische voetafdruk van de landbouw ten goede te verbeteren door middel van robotica. De startup ontwikkelt een onkruid-plukker die de behoefte aan chemische herbiciden compenseert, die in waterbronnen sijpelen en de bodemgezondheid veranderen.

“Mensen willen niet langer gif eten of gif in het milieu zien komen”, zegt oprichter Martjin Lukaart.

Odd.Bot’s oplossing is een machine die kan scannen en getraind kan worden om onkruid te herkennen dat groeit tussen geplante gewassen, en ze vervolgens te verwijderen met een robotarm. Lukaart zegt dat de oplossing de behoefte aan handmatig plukken zal compenseren en kan worden gebruikt naast biologische herbiciden.

Het idee is ontstaan ​​uit de ESMERA-robotica-uitdaging van vorig jaar. Odd.Bot heeft nu zijn eerste algoritme verfijnd om onkruid te herkennen dat veel voorkomt bij biologische wortelgewassen en is bezig met de ontwikkeling van de machines. De verwachting is dat in het voorjaar van 2020 met veldtesten gestart kan worden met de blik op 2021 om klaar te zijn voor de markt.

Project BB (Natuur)
Negen miljard kilo plastic komt elk jaar in de oceaan terecht. Edwin Bos ziet hier het bewijs van wanneer hij thuis het strand in Den Haag bezoekt.

“Bij Scheveningen rijden “strandreinigers”- grote dieseltractoren – ’s nachts over het strand om afval op te ruimen. Ze schrapen en verwijderen de grote stukken. Maar kleine plastic, inclusief sigarettenfilters, worden teruggebracht naar het strand,” legt Bos uit.

Die kleine kunststoffen vallen uiteindelijk uiteen in microplastics die overal opduiken, ook in het water en voedsel dat we consumeren. De oplossing van Bos is een strandveegrobot, BB genaamd “BeachBot“. BB gebruikt beeldherkenning om klein plastic afval op het strand te detecteren, herkennen en op te ruimen. De gegevens die worden verzameld, geven inzicht in de gevonden hoeveelheden en soorten afval.

Project BB heeft ook een sociale component: het plaatst foto’s die iedereen kan classificeren en taggen om BB te helpen afval te onderscheiden van natuurlijke strandartikelen. Bos hoopt mensen zo bewuster te maken en zich betrokken te laten voelen in het probleem. De prototyping-fase van BB is net begonnen. Bos hoopt dat het team medio 2020 klaar zal zijn voor een strandtest.

WellDecommissioned (Energie)

WellDecommissioned begrijpt dat fossiele brandstoffen nog steeds in de meeste energiebehoeften van de wereld voorzien. Het weet ook dat de toekomst ligt in schone energie en dat bestaande olie- en gasinstallaties veilig moeten worden ontmanteld.

“Het ontmantelen van alle olie- en gasvelden wereldwijd, waarvan er meer dan twee miljoen zijn, zal tientallen jaren werk vergen en zal waarschijnlijk meer dan $ 1 triljoen kosten. We moeten het spel opvoeren. ”zegt Marc Nijmeijer, die WellDecommissioned startte na gewerkt te hebben bij Shell.

WellDecommissioned werkt samen met bedrijven om uitgebreide uitvoeringsplannen te ontwikkelen voor de ontmanteling en het hergebruik van olie- en gas materialen. “Terwijl we materialen beoordelen voor ontmanteling, screenen we ze ook voor hergebruik potentie voor schone energie doeleinden, zoals geothermie,” legt Nijmeijer uit. “Dit is een groot voordeel waarmee we helpen om schone energie, zuiniger te maken.”

Het bedrijf heeft 10 projecten in uitvoering en is ook betrokken bij onderzoeken naar een betere voorbereiding op buitenbedrijfstelling in Europa en het Verenigd Koninkrijk.


Wil je meer weten over deze en andere startups? Neem deel aan de Roundabouts en ontmoet andere innovatieve impact makers die aanwezig zullen zijn op ImpactFest op 5 November: www.impactfest.nl