Persbericht:

Honderden Europese filantropische fondsen en maatschappelijke investeerders kiezen voor Den Haag in 2019

Onder het motto ‘doing good & doing business’ bundelen de European Venture Philantropy Association (EVPA) en ImpactCity volgend jaar van 5-7 november hun krachten, tijdens EVPA’s 15e lustrum editie en de 4e editie van Impact Fest in de Fokker Terminal in Den Haag. Maatschappelijke fondsen, sociale investeerders en impact ondernemers uit vele landen zullen dan laten zien met welke instrumenten en innovaties zij de wereld ‘a better place to live’ maken. Tezamen vormen zij een aansprekende showcase van hoe maatschappelijk en financieel rendement hand in hand kunnen gaan. Den Haag toonde eerder al aan waarom het zich met recht ImpactCity mag noemen, haar internationale aantrekkingskracht bewijst zich nu wederom.

‘Doing good & doing business’

Den Haag vormt een uniek knooppunt van corporate bedrijfsleven, internationale overheids-organisaties, maatschappelijke investeerders en honderden ngo’s die zich bezighouden met wereldwijde, maatschappelijke vraagstukken op het gebied van klimaat, humanitaire hulp, voedselinnovatie en duurzame energie. Voeg daarbij een permanente instroom van dynamische impact-ondernemers en je hebt het ideale ecosysteem om het motto ‘doing good & doing business’ ook daadwerkelijk in de praktijk te kunnen brengen. Dat was onderdeel van de economische speerpunten van het college in 2015 waarmee het aan de ambitieuze opbouw van een concurrerende startup en scaleup infrastructuur begon. Vier jaar later is veel gerealiseerd en onderstreept ook het nieuwe college het belang van de Impact Economy voor een toekomstbestendig Den Haag, volledig in lijn met het DNA van de internationale stad van vrede en recht. Zo draagt Den Haag ook bij aan de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

Een concurrerend vestigingsklimaat

De gemeente Den Haag stimuleert deze Impact Economy door jonge ondernemers een zo gunstig mogelijk vestigingsklimaat te bieden en zoveel mogelijk te investeren in mensen, plekken, experimenten en ideeën. De afgelopen jaren is de startup hub in het industriële gebied Binckhaven versterkt met duizenden meters extra ruimte voor innovatieve ondernemers. Daarnaast zijn grote stappen gezet in het faciliteren van toegang tot netwerk, kapitaal, talent en markt.

Impact Fest

Impact Fest is het jaarlijkse evenement waar maatschappelijk betrokken ondernemers uit alle windstreken een podium krijgen om zich te presenteren, te pitchen voor investeerders, ervaringen uit te wisselen en zich te laten coachen. Impact Fest is een initiatief van de gemeente Den Haag en is binnen drie jaar uitgegroeid tot het grootste impact-evenement met internationale startups in Nederland.

Vanwege de bekendheid van Den Haag als dé impact stad heeft EVPA deelgenomen aan dit impact-evenement afgelopen oktober. Samen met ESADE business school organiseerden zij een workshop over de ontwikkelingen binnen de financiële sector en de effecten van richtlijnen investing with impact versus investing for impact. Aantrekken en optimaal inzetten van kapitaal, voor maatschappelijk belang, is de kernactiviteit van dit Europese netwerk van ondernemende filantropen en maatschappelijke investeerders met een impact first profiel. Dit netwerk heeft nu voor Den Haag als bestemming gekozen.

EVPA jubileum in Den Haag

Het EVPA jubileum event zal 800-1000 maatschappelijk investeerders en ondernemende filantropische fondsen vanuit de hele wereld samen brengen in Den Haag. In deze speciale mondiale editie zal teruggekeken worden op de geboekte resultaten in de afgelopen 15 jaar. Daarnaast zal vooruit gekeken worden met het internationale financierders ecosysteem die ‘doing good & doing business’, met filantropie en investeren, als kern hebben.

Voor Den Haag is dit niet alleen een unieke kans om een grote internationale groep maatschappelijke financiers aan ondernemers in ImpactCity Den Haag te koppelen. Ook biedt dit alle mogelijkheden om diepgaande kennis uit te wisselen en zo het bereik van de impact ondernemers in deze waardevolle netwerken aanzienlijk te vergroten. Naast EVPA’s reguliere Europese leden zal voor deze jubileum editie in het bijzonder aandacht zijn voor de geboekte successen van deze filosofie in Azië door EVPA’s zuster-organisatie AVPN, en de start van het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse hoofdstuk.

Het belooft een mooie gelegenheid te worden om met experts en partners uit de hele wereld te werken aan innovaties voor een betere wereld. De eerste partners hebben zich al aangemeld, doet u ook mee?

“As deputy mayor in The Hague I am delighted that European Venture Philanthropy Association (EVPA) has chosen The Hague as host city for next year’s anniversary edition! We connect companies and creative entrepreneurs with our local network. This network is international with about 200 NGO’s working on sustainable development goals (SDGs), innovation and technology. Both of us (The Hague and EVPA visitors) invest in solutions that contribute to a better world and I believe together we can achieve substantial change. ” Deputy Mayor – Saskia Bruines.

Den Haag ImpactCity

Waarom is Den Haag zo aantrekkelijk als vestigingsplaats voor impact-ondernemers?

Leila Janah van impact scaleup Samasource:

“There are so many incredible companies, entrepreneurs, investors and overall innovators in The Hague that could change the face of this planet for the better. I often talk with friends and colleagues about how we might replicate this in San Francisco. I think of San Francisco as The Hague’s ‘sister city’ in that we’re starting to see more social businesses pop up and maintain a similar open-minded culture.”