Rabobank en ImpactCity kondigen samenwerking aan:

"Als twee organisaties een missie hebben die zo dicht bij elkaar ligt, dan ga je met elkaar in dialoog over hoe je elkaar kan versterken"

Rabobank Regio Den Haag en ImpactCity gaan samenwerken. Dit maakten ze vorige week bekend tijdens het event Financing Brilliant Solutions, een officieel side-event van de Global Entrepreneurship Summit.

In dit gesprek met Richard van Maurik, de nieuwe directeur Bedrijven Rabobank Regio Den Haag, lees je wat Rabobank motiveert om partner van ImpactCity te worden en wat startups en scale-ups hier aan hebben.

Wat is de missie/visie/en het doel van de Rabobank in relatie tot impact, innovatie en startups?

Onze missie is: “Growing a better world together”. Dit is een mondiale missie die we lokaal invullen door ondernemers te faciliteren die wereldwijde impact maken. Net als de Rabobank, gelooft ImpactCity dat economisch succes en werken aan een betere wereld hand in hand gaan en vandaar dat onze samenwerking een logische stap is.

Op welke manier maakt de Rabobank positieve impact en draagt het bij aan het motto van ImpactCity; ‘doing good and doing business’?

Wij willen ondernemers ondersteunen in digitaliseren, innoveren, partnerships bouwen en nieuwe markten ontdekken. Met deze pijlers helpen wij ondernemers groeien en opschalen. Door onze samenwerking met ImpactCity kunnen we ondernemers mogelijk extra faciliteren en inspireren om hun maatschappelijke doelen te behalen.

Wat hoop je bereikt te hebben over 5 of 10 jaar als het gaat om de Rabobank doelstelling innovaties voor een betere wereld?

Over 5-10 jaar hoop ik te kunnen zien dat mijn inzet voor de missie “Growing a better world together” heeft bijgedragen aan het economisch en maatschappelijke succes van ondernemers uit de Haagse Regio.

Waarom en hoe is het partnership met ImpactCity ontstaan?

Als twee organisaties, en of dat nu publiek of privaat is, allebei een missie hebben die zo dicht bij elkaar ligt, dan is het niet verwonderlijk dat je elkaar opzoekt en met elkaar in dialoog gaat hoe je elkaar kan versterken. En ik moet eerlijk bekennen, het was geen heel lang traject, we hadden de gemene deler snel te pakken.

De Rabobank biedt ook spreekuren aan op Apollo 14, de impact startup locatie van Den Haag. Wie kunnen zich daarvoor aanmelden, met welke vragen kunnen zij bij de Rabobank terecht?

Iedere ondernemer die raakvlakken heeft met de doelgroep van ImpactCity kan langskomen op het spreekuur voor advies op zowel particulier (bijvoorbeeld een hypotheek) als zakelijk gebied (investering in het bedrijf). Bij startups en scale-ups liggen privé en de onderneming namelijk vaak dicht bij elkaar en loopt het ook wel eens door elkaar heen. Via de spreekuren op Apollo 14 kunnen ondernemers 1-op-1 sparren met één van onze accountmanagers met de juiste expertise.

Wat kan de Rabobank verder specifiek bieden aan startups?

Als Rabobank hebben wij een enorm netwerk. Innovatieve ideeën zijn soms moeilijk via een bank te financieren, omdat nog niet vaststaat dat het idee in de toekomst voldoende geld oplevert om de banklening terug te betalen. Maar wat niet kan binnen onze bancaire dienstverlening, kan mogelijk besproken worden met crowdfunding-platforms of business angels. Het financieringslandschap is het laatste decennium enorm veranderd en bestaat niet meer alleen uit banken. Voor een ondernemer is het vaak tijdrovend om dit uit te zoeken. Wij ondersteunen hierbij, zodat de ondernemer zich kan richten op het ondernemen.

Waarom vind je / vindt de Rabobank het belangrijk om startups te helpen?

Een eigen onderneming starten wordt vaak ingegeven vanuit een passie voor een idee. Hoe mooi is het dat je start-/scale-ups vanuit hun bevlogenheid en passie een stapje verder kan helpen in het verwezenlijken van een droom. En als die droom van de ondernemer ook nog impact heeft, dan begrijp je wel waarom ik en mijn collega’s gedreven zijn om deze doelgroep te helpen.

De Rabobank is dit jaar hoofdsponsor van Impact Fest. Waarom spreekt Impact Fest jullie aan?

Impact Fest brengt ondernemers, investeerders en fondsen vanuit de hele wereld bij elkaar hier in Den Haag. Met Impact Fest hopen wij dat de aanwezige investeerders, “weldoeners” en/of vertegenwoordigers van verschillende foundations worden verbonden aan de ondernemers en projecten binnen het ImpactCity ecosysteem. Zo’n evenement (vorig jaar waren er 1400 bezoekers) kost natuurlijk geld, en dat willen wij mogelijk maken door dit financieel te ondersteunen.