Stichting DOEN steunt Roetz-Bikes om te bouwen aan een meer circulaire economie

Tiemen: “We moesten ons destijds echt bewijzen, nu is iedereen ‘zogenaamd’ circulair”

Van de 22 miljoen fietsen die ons land rijk is, belanden er jaarlijks meer dan 1 miljoen op de afvalberg. In deze berg schroot zag Tiemen ter Hoeven in 2011 een stralende toekomst voor zich. Nadat hij eerder grote bedrijven adviseerde over het zogeheten ‘remanufacturing’, het maken van een nieuw product met behulp van onderdelen van het oude product, zag hij in de fietsindustrie de ideale markt om dit model zelf toe te passen. Oude fietsen als basis voor nieuwe Roetz-Bikes.

In het DNA
Tegenwoordig is ‘duurzaamheid’ overal. Elk bedrijf claimt ermee bezig te zijn en iedereen zegt het belangrijk te vinden, maar toen Tiemen in 2011 Roetz-Bikes oprichtte, was dit wel anders.

“Tien jaar geleden moesten we overal een verhaal vertellen, bewijzen dat wat wij deden echt was. We waren gewoon erg vroeg. Nu is het allemaal heel logisch, nu is iedereen bezig met circulair.”

Als hij dan toch overal een verhaal moest vertellen, dan moest het wel een goed verhaal zijn. Daarom besloot hij dat Roetz-Bikes naast groene wortels ook een sociale basis moest krijgen.

“Je begint met een nieuwe onderneming op nul, dus wilden ik en medeoprichter Mark Groot Wassink duurzaam en sociaal ondernemen vanaf de start opnemen in ons DNA, en daaruit verder groeien.”

Zo werd Roetz-Bikes een bedrijf dat samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt handgemaakte fietsen maakt van onderdelen die eerder op de afvalberg terecht kwamen; duurzaam én sociaal.

Sociaal fundament
Als je vandaag de fabriek van Roetz-Bikes binnenloopt, dan zou je niet denken dat het ooit met een team van twee begon. Tussen alle onderdelen en fietsen door zie je een team van ervaren krachten, nieuwe en tot voor kort onbenutte talenten en jobcoaches die zorgen dat iedereen veilig en vertrouwd kan groeien.

Tiemen: “Op een gegeven moment hadden we het gevoel dat binnen sociale werkplaatsen niemand meer in mensen wilde investeren, daarom hebben we in 2015 een stichting opgericht. Door de sociale component los te koppelen van de bv., konden we het beschermen en ons beter focussen.”

Na de eerste jaren moeite gehad te hebben een goede vorm voor de sociale onderneming te vinden, bleek de professionalisering via de stichting het antwoord.

Schroot wordt goud
De basis voor de Roetz-Bikes komt van tweewielers die de onderneming opkoopt bij fietsdepots. De frames en voorvorken van fietsen die ze daar niet meer als tweedehands kunnen verkopen, vormen de basis voor nieuwe Roetz-Bikes. Andere bruikbare onderdelen gaan naar reparatiewerkplaatsen van andere ondernemingen.

“Naast het maken van de eigen Roetz-Bikes, zien wij ook kansen in het herproduceren van bedrijfsfietsen. Zo was een van onze eerste grote mijlpalen, toen nog met een team van drie, dat we de afgedankte vloot OV-fietsen een nieuw leven mochten geven. Zo konden we bewijzen dat ons concept echt was, iets wat in die tijd nog niet zo makkelijk werd aangenomen.”

Met steun van Stichting DOEN, vanuit het programma Circulair Ondernemen, bouwt Roetz-Bikes zo elke dag aan een meer circulaire economie. Met als grote doel: een zo circulair mogelijke fiets.

“Op dit moment is onze collectie Roetz-Bikes 30-40% circulair en lukt het ons met het herproduceren van bedrijfsfietsen, zoals de OV-fiets, om zelfs 70-80% van alle onderdelen her te gebruiken. Maar er is dus nog werk te doen!”

Toekomst is elektrisch
Tien jaar na de oprichting is Roetz-Bikes uitgegroeid tot een serieuze onderneming. Met twee fabrieken in Amsterdam, hun duurzame fietsen in de catalogi van grote ketens en een mooi team met mensen die, net als Tiemen 10 jaar geleden, een mooie toekomst voor zich zien.

“Vanuit deze basis willen we de komende jaren de impact per product vergroten. Tijdens de crisis is de vraag naar onze producten enorm gegroeid, nu is het zaak dat wij blijven meegroeien.”

Met een populair product en steeds meer bedrijven in de Randstad met een eigen fietsvloot, ziet Tiemen genoeg kansen voor de toekomst. En dan moet het topstuk in 2022 nog komen: een circulaire e-bike!

“We willen een elektrische fiets op de markt brengen die circulair is. Niet omdat deze gemaakt is van oude fietsen, maar omdat de onderdelen na gebruik makkelijk weer hergebruikt kunnen worden. Hou ons dus in de gaten, 2022 wordt een topjaar!”